Søgninger

Concordia er en miljøalarm for Giglio


Miljøalarmen er ved at gå ud til øen Giglio. Der Costa Concordia, havets kæmpe, der blev skibbrudt om natten den 13. januar, risikerer at forurene det omgivende miljø på trods af de forholdsregler, som teknikerne har taget. Den fantastiske toscanske havpark kunne lide uoprettelig skade, hvis værkerne ikke lykkedes. Værkerne af genindvinding af brændstof de rejste i går formiddag klokken seks og har lidt adskillige pauser på grund af atmosfæriske agenser og søgninger efter manglende personer, der stadig er i gang. Det hollandske firma Smit Salvage er ansvarlig for skibets genindvinding af brændstof Concordia. Efter lange dage med undersøgelser og planlægning blev Costa Concordia bestilte det hollandske firma, som som et første skridt skulle forberede prammen, der skulle bruges som base til opsamling af den olie, der var tilbage i skibets tanke.

Skibets tanke indeholder brændstof solid state, derfor eksperter fra Smit Salvage de bliver først nødt til at kontrollere brændstofets tilstand. Den aktuelle pumpning starter lørdag morgen. Smit Salvage planlægger i første omgang at genvinde den diesel, der er indeholdt i seks kasser, for at sikre, at pumpe 50% af brændstoffet. I alt tonsvis af diesel der skal inddrives er 2.400. I mellemtiden fortsætter søgningen efter andre mangler. Scenariet er tragisk ud fra en miljøplan af menneskelige ressourcer: ifølge en ukrainsk familie er de savnede mere end dem, der ifølge deres vidnesbyrd er erklæret om bord på Concordia der var også sønnen, der arbejdede ulovligt.


Video: Concordia Hospital (Juli 2021).